Wednesday, February 29, 2012

USTAZ AZHAR IDRUS


Salam,
lama rasanya dah tak menulis di blog.

sepatutnya setiap orang perlu ada blog sebab ia akan kekal menjadi sejarah utk generasi masa hadapan membaca apa yg berlaku pada 2012 dari perspektif kita. orag tahun 2020 nak tahu apa stand azley ahmad tentang isu itu dan isu ini, mungkin kalau azley ahmad jadi 'somebody' oarang nak buat kajian pemikiran atau nk buat biografi, atau orang nak buat kajian umum tentang sesautu isuyg berlaku pada 2012, mereka tentu perlu merujuk, kalau kita tak menulis maka, kita akan mengulangi kesilapan nenek moyang kita yang tiada budaya menulis dan menyimpan rekod.

buktinya?

buktinya senang saja, tak perlu isu besar, isu kecil saja... berapa orang dari kita tahu nama bapa kepada Datuk mereka? berapa ramai yang tahu nama datuk kepada datuk mereka?

kalau tak tahu, kenapa tak tahu? 

jawabnya sebab datuk kita tidak menulis, bila tak menulis, dia akan lupa. sebab tu kita kene menulis supaya nanti kita tak lupa.

ok. yang aku nka rakam di sini adalah pendapat aku mengenai seorang ustaz ni, nama dia Ustaz Azhar Idrus.Berikut pendapat aku:

1. Dia Ustaz paling populardi Malaysia. masa aku menulis ini (2012).
2. Saingannya mungkin ustaz Don dan Dr Asri (bekas mufti Perlis)
3. dia kelakar
4. kadang-kadang kasar sebab selalu sebut "bodo"
5. kadang-kadang tak verify fact ... dia cakap apa yang dia rasa seolah2 apa yg dia rasa itulah yang betul
6. dia pro-pembangkang (ini fact bukan pendapat)
7. dia anti-wahabi aka salafi
8. dia anti syiah
9. dia kadang2 meragui kemampuan akal khalayaknya...sebab selalu sebut "pahang ke dok?" 
10. kadang-kadang cakap ikut logiknya yang kurang cerdik, maknaya ada masalah dari segi "academic justification" ... dia bercakap bahasa orang awam, logiknya mudah dan banayk generalization ... spt buat seranagn peribadi "personal attack" cth. "mu baru belajar nak berlagak", "baru jadi mufti dah nak berlagak" ... ini seranagn peribadi, atau "killing the messenger" dia tak ulas apa yg oarng cakap, dia ulas orang yang cakap tu.

Tak perlu ulas panjang pasal ustaz ni sebab tak layak mendapat ulasan yg lebih panjang. inipun dah cukup panjang dah ni.  

 

wallahua'lam.


 

No comments: